Târgul MIP-TV (Marche international des programmes de television) desfasurat la Cannes, intre 24 martie si 1 aprilie, a trasat ultimele optiuni atât ale programatorilor tv, cât si ale telespectatorilor - desigur, primii fac afaceri afirmând ca ii servesc pe ultimii, prin aceea ca tin seama de preferintele lor.
Pe scurt, la recentul MIP-TV au avut de câstigat urmatoarele specii de productii de televiziune: - antichitati: de la docu-fictiunile „Pompei” sau „Gladiatorii” la docu-soap-ul „Campionii Olimpiei”;
- homo: de la „The L World”, serie lesbiana americana, la „GayStars”, un Popstars gay, si „Playing il Straight”, care cere unei femei sa-si aleaga un partener dintr-o oferta de efebi intre care unii sunt homo;
- fictiuni: de la „Julie, chevalier de Maupin”, foileton francez de capa si spada (dupa Theophile Gaultier si cu Sarah Biasini, fiica lui Romy Schneider), la „24 heures” si „Nos meilleures annees”;
- tele-realitate: de la un „Bachelor” pentru pitici la „The Apprentice”, pentru oameni de afaceri, sau „Forever Eden”, unde candidadul scapat de eliminari va putea ramâne pe o insula paradisiaca... pentru eternitate.
Piata tv din Franta de azi poate fi simptomatica si pentru cea din România de mâine, daca tinem seama de francofonia si francofilia cu care sunt creditati românii.
Living history
Dupa ce in 2003 „Odiseea speciilor” a triumfat pe France 3, campionul pe Arte in 2004 ar putea fi „Campionii Olimpiei”. De altfel, acest foileton documentar amplasat in Grecia antica a atras atentia producatorilor si difuzorilor din multe tari. Bazat pe fapte extrase din documentele epocii si din descoperirile arheologice, acest documentar foileton este o istorie scenarizata si interpretata de actori, al carei scop, pedagogic, este de a-i face pe telespectatori sa inteleaga mai bine istoria, iar practic sa adune o audienta cât mai larga. Conceput de Stephane Milliere, PDG al societatii Gedeon, si realizat de Philippe Molins, acest program, coprodus de Arte in asociere cu Planete, TV5 si multe canale europene, are ambitia sa-i faca pe telespectatori sa retraiasca primele Jocuri Olimpice, organizate cu 400 de ani inainte de Christos. Pentru asta a fost reconstruit stadionul Olimpiei si au fost selectionati tineri atleti din diferite tari europene - care se vor infrunta - in maniera epocii, adica in tunica scurta si picioarele goale - la aruncarea discului si ciocanului, in curse de care si lupte. Iar canalul Arte va difuza „Campionii Olimpiei” in iulie-august, exact inaintea Jocurilor Olimpice de vara de la Atena, care vor avea loc intre 13-29 august. „In contextul modei actuale a documentarelor de recreare a istoriei, noi am fost sedusi de acest program de „living history”, care plaseaza tineri din ziua de astazi in conditiile de viata de altadata”, spune Victor Rocaries, director de programe la Arte, citat de Le Monde.
Aceasta dorinta de abordare ludica a subiectelor serioase este o tendinta actuala a pietei tv. Docu-fictiunile par sa aduca „o scriitura noua unui gen care avea nevoie de asta”. „Are loc o extindere a documentarului prin utilizarea metodelor fictiunii. Este vorba despre dramatizarea subiectului, fara a-l deforma”, crede si Yves Jeanneau, responsabil cu departamentul documentare la France 2. Pe acest val, postul public francez France 2 a propus deja „Les dernieres jours de Pompei” (care a adunat, din februarie, circa 9 milioane de telespectatori, mare succes) si va oferi o incursiune in lumea lui Spartacus, prin „Les Gladiateurs”, bazat pe povestea adevarata a gladiatorului Verus.
Dar docu-fictiunile nu privesc doar timpurile stravechi. Cu ocazia aniversarii a 60 de ani de la Debarcarea din Normandia, France 2 a programat, pe 6 iunie, „D Day”, un documentar care lasa mult loc fictiunii. Alte proiecte tv vizeaza perioade chiar mai recente. Pentru toamna 2004, tot France 2 are in grila un program consacrat generalului de Gaulle, unde se amesteca imagini de arhiva si scene reconstituite.
O specie de docu-fictiune este docu-drama, ale carei subiecte graviteaza in jurul diferitelor afaceri criminale, mai vechi sau mai noi - precum atentatele.
Telespectatorilor le ramâne doar sa se regaseasca intr-un peisaj tv unde frontiera dintre documentar si fictiune este tot mai incerta. La rândul lor, televiziunile, care invesetsc tot mai mult in aceste noi genuri, se restructureaza, unificând departamentele de documentare cu cele de fictiune. Pentru ca trecerile se fac in ambele sensuri. Deja, directorii departamentelor de fictiune se intereseaza de utilizarea faptelor reale, chiar si ale realitatii cele mai recente. De exemplu, France 2 exploreaza posibilitatea realizarii - impreuna cu Channel 4 si ZDF - a unei fictiuni asupra „celulei din Hamburg”, de unde au plecat o parte dintre piratii aerului care au declansat atentatele din 11 septembrie 2001.
Petre Munteanu