nu-i aşa că te preocupă imaginea?

Dpdv

Noul val de titluri britanice: „The Face” a inchis ochii, „Blink” ii deschide mari

Noile generatii de cititori din Marea Britanie ignora titlurile celebre ale deceniului trecut. „FHM e putin depasit”. De aceea, mari trusturi de presa din Reagtul Unit renunta la reviste-cult si incearca lansarea altora noi. Lor li se adauga casele independente, mai flexibile la noua cerere.

The Face nu mai face fata

 

Grupul de presa Emap a decis, recent, sa suspende aparitia lunarului The Face, pe care il detine din 1999. Cel putin temporar, pâna la gasirea unei modalitati de repornire.

 

Nu doar un magazin ’sic si soc’, The Face a fost simbolul unei generatii. Nascut in 1980, odata cu ascensiunea conservatorilor la putere, „lunarul tendintelor britanice ” a devenit rapid o biblie a contra-culturii. The Face era cealalta fata a Angliei tchatcheriste. Timp de doua decenii, revista a fost pioniera tuturor avangardelor muzicale - de la acid house la garage. A apelat la mari nume ale fotografiei si jurnalismului si a creat noi forme grafice. Mult timp, The Face a impus cititorilor sai propria-i agenda culturala. Dar, publicatie generationala, The Face nu a reusit reinnoirea publicului. Iar schimbarile de pe piata de la acest inceput de mileniu au erodat interesul pentru aceasta revista.

 

In timp ce unii dintre eroii pe care The Face i-a promovat pe coperta, precum David Beckham, au ajuns vedete milionare, revista a ajuns pe rosu contabil: daca in 1999 reusea vânzarea a 70.000 de copii pe editie, anul acesta a vândut doar 24.500. Iar concurenta e redudatibila: saptamânalul Heat, unul dintre rivalii sai, atinge vânzari de 560.000 de exemplare pe editie…

 

Oricum, The Face iese cu capul sus din arena. Ultimul sau numar, pe mai, nu spune nici un adio, ci vorbeste despre optimismul si creativitatea care tropaie prin Marea Britanie in acest an – si ofera un supliment consacrat celor mai nude coperti pe care le-a avut de-a lungul existentei.

 

Mutati in alte sectoare de vârsta

 

In paralel cu suspendarea aparitiei The Face, Emap a mai anuntat si inchiderea magazinului J27. La rândul sau, grupul IPC Media a anuntat disparitia revistei 19, pentru tinere femei – si asta dupa 36 de ani de la aparitia titlului. Desi 19 vindea circa 80.000 de copii pe editie, cei doua zeci de membri ai redactiei vor fu pusi pe liber. „Echipa de la 19 este una extrem de dedicata si talentata si noi am examinat toate optiunile in speranta de a da magazinului un viitor comercial. Din nefericire, nici una dintre aceste optiuni nu era fezabila financiar si, prin urmare, nu am avut alternativa la sistarea publicarii”, a declarat Sandy Whetton, managing director al IPC SouthBank. Care a precizat insa ca „s-au facut toate eforturile” pentru a li se gasi noi slujbe celor care realizau defuncta revista.

 

Atât Emap, cât si IPC apreciaza ca titlurile desfiintate au fost afectate de numarul mare de titluri nou lansate pe piata britanica si de invazia de nestapânit a magazinelor cu celebritati. Potrivit analistilor, magazinele destinate adolescentelor târzii sunt date la o parte de titluri vivace care vizeaza un segment mai tânar al pietei, ca si de succesul unor magazine precum Glamour, cu un target in jurul vârstei de 20 de ani.

 

Piata magazinelor tip ’consumer’ din Marea Britanie trece, asadar, prin mari turbulente, create de lansari si disparitii care se succed rapid - editorii reactionând astfel la schimbarile din piata. Context in care, potrivit presei britanice, Emap are planuri de inlocuire a Elle cu o noua revista glossy pentru femei.

 

Lansari independente

 

In Regatul Unit, lansari fac si independentii – e drept, dupa ce si-au facut mâna si numele la alti editori puternici. Una dintre cele mai noi lansari britanice este magazinul Blink, un lunar destinat barbatilor intre 21-40 de ani, cu bun gust si pasiune pentru film. Dupa ce a luat câte putin din Empire (film), Q (muzica) si Arena (stil), noul titlul vrea sa aduca putina viata in sectorul magazinelor lunare pentru barbati, care se afla in declin continuu.

 

Cu o circulatie initiala de 80.000 de exemplare, Blink este descrisa drept „a glossy coffe table”: in cele circa 100 de pagini, format carte, ale sale urmeaza sa apara interviuri cu celebritati si profiluri ale starurilor de cinema, combinate cu contributii editoriale pe teme aflate in mod traditional in zona de interes al barbatilor – muzica, moda, gadgeturi si femei atragatoare. De altfel, piesa grea a primului numar este dosarul consacrat filmului de actiune „Troia”, in care joaca Brad Pitt, si doua interviuri, cu Liv Tyler si Johnny Depp.

 

Editorul noului titlu este Parallel Sky, o companie independenta, dar care aduna nume cunoscute din piata media britanica: de la executivi si creativi trecuti prin mari trusturi de presa, la condeie notorii pentru colaborarea cu titluri solide. Sarcina lor este insa una foarte grea. Potrivit BRAT-ului britanic, in perioada iulie-decembrie 2003, opt din primele 15 reviste britanice pentru barbati au inregistrat puternice scaderi ale vânzarilor, relativ la anul anterior. Intre ele, primele trei lunare masculine – FHM (Emap), Loaded (IPC) si Maxim (Dennis) – au pierdut anul trecut câte 50.000 de cititori. Dincolo de aceasta, in februarie au fost lansate in Marea Britanie inca doua saptamânale – Zoo Weekly (Emap) si Nuts (IPC) – care au ca obiectiv vânzari de circa 400.000 de copii pe editie, ceea ce va afecta puternic piata lunarelor.

 

Editorii  noului Blink spera insa ca formatul tip carte si continutul de calitate al lunarului lor sa prinda pe o piata dominata de magazine care sunt uitate imediat ce sunt rasfoite. Pentru primul numar se asteptau vânzari de 40.000 de exemplare, dar tinta de vânzari bate spre 100.000 – editorii urmând sa lucreze necontenit la sporirea circulatiei si la promovarea titlului.

Petre Munteanu

Data publicării: 25 mai 2004 | 12:05
tipăreşterecomandă
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
apreciază

Citeşte:


Copyright © 2004 Imagoo. Toate drepturile rezervate.

Powered by