Publicitate in timpul emisiunilor… dar cu masura
In urma unei decizii luate azi, 5 Iulie, CNA va interzice difuzarea de emisiuni in care sunt prezentate bunuri sau servicii sub forma de publicitate.

Exceptie de la noua regula vor face produsele sau seviciile culturale sau cele destinate invatamintului. Toate aceste restrictii vor intra in vigoare dupa o decizie finala care va fi luata numai dupa discutii la care vor participa si reprezentantii principalelor programe de televiziune.


Conform proiectului de decizie, incepind cu luna august 2004, emisiunile in care sunt prezentate produse vor fi considerate publicitate mascata si sanctionate ca atare. Singura forma de promovare in acest caz va ramine sponsorizarea, care va include prezentarea siglei si a marcii producatorului, nu prezentarea produsului in sine.

Conform presedintelui CNA, Ralu Filip, tehnica de product placement va fi si ea reglementata in sensul ca nu va mai fi permisa decit in cadrul serialelor si a sitcom-urilor de orice fel, si interzisa in emisiuni, reality-show-uri etc.

O alta noutate se refera la comunicarea numerelor serviciilor de telefonie pentru apeluri sau sms-uri, care trebuie sa respecte o serie de cerinte, printre care se numara informarea publicului cu privire la costurile totale ale apelului (cu TVA inclus), prezentarea tarifului cu acelasi tip si marime a literei ca si numarul de telefon, precum si informarea publicului in cazul in care conversatia va dura mai mult de trei minute. Aceleasi conditii vor fi respectate si in cazul convorbirile telefonice erotice.

De asemenea, in cazul spoturilor publicitare sau a emisiunilor de teleshopping care se refera la o oferta speciala, trebuie sa se indice data la care inceteaza oferta, pentru a nu se mai difuza spoturi publicitare despre oferte promotionale dupa ce promotia s-a incheiat.

Noua decizie va permite televiziunilor sa difuzeze cite doua minispoturi publicitare pentru fiecare repriza a meciurilor de fotbal (care vor fi contorizate in cele 12 minute de publicitate pe ora), cu conditia ca durata acestor minispoturi sa nu depaseasca 10 secunde si sa fie inserate in pauzele naturale de intrerupere a jocului. De asemenea, CNA va permite difuzarea unui spot publicitar izolat in intervalul 20:00-22:00, care poate fi inserat numai in cadrul productiilor audiovizuale care pot fi vizionate de copii in virsta de pina la 12 ani numai cu acordul parintilor (AP), si un spot izolat in intervalul 23:00-06:00, in orice conditii. Ralu Filip a mentionat ca in cazul in care radiodifuzorii aleg sa difuzeze filme cu continut de violenta sau sex in intervalul 20:00-22:00, ei vor pierde dreptul la spotul izolat. Prin aceasta noua reglemenatre, CNA urmareste de fapt incurajarea radiodifuzorilor de a difuza programe si emisiuni lipsite de violenta si comportament sexual explicit.

Membrii CNA au decis sa nu mai accepte ca publicitatea sa afecteze integritatea programelor in cadrul carora este difuzata, dind exemplu meciurile de fotbal a caror transmisie incepe in prezent din minutul trei sau patru pentru ca publicitatea isi depaseste spatiul de emisie alocat.

De asemenea, noua decizie interzice difuzarea anunturilor promotionale si a concursurilor care contin referiri la numele sau marca unei bauturi spirtoase, inclusiv a concursurilor sponsorizate de firme producatoare de astfel de bauturi.