nu-i aşa că te preocupă imaginea?

La zid

7 răspunsuri de la Adina Sorescu, Managing Director DDB Bucharest

1. Iti suna cunoscut postulatul kantian "actioneaza astfel incat sa folosesti umanitatea, atat in favoarea ta, cat si a oricui altuia, totdeauna numai ca scop si niciodata numai ca mijloc"?

Probabil erai candva printr-o sala de seminar cand se vorbea despre asta. Chiar asa. Cum e trecerea de la filosofie la publicitate?
Am sa-ti raspund in aceeasi cheie: este o trecere de la "cunoastere" (Erkenntnis) la "experienta" (Erfahrung). Aceasta este distinctia epistemologica primara pe care o face Kant. Si am gasit apoi intr-o carte de Kotler o definitie a marketingului care imi place foarte mult: marketingul este o filosofie a afacerilor.

2. Mergand pe-acelasi fir, de cand lucrezi in lumea asta ai capatat vreo certitudine? Homo homini lupus este una dintre ele?
Inteleg ca ma intrebi de certitudini legate de profesie: una dintre certitudinile capatate este ca marile branduri au parte de advertising de calitate; ca inspiratia sta la baza intregului proces care se sfarseste, undeva pe o masa de conferinta, cu un raport de vanzari. Ca a fi original, relevant si de impact inseamna a aduce profit la investitia facuta in comunicare. Ca brandurile sunt, mai intai, un manual si apoi o echipa de oameni care traiesc brandul respectiv (si de partea clientului si de partea agentiei). O alta certitudine este ca feminizarea lumii este inca doar un concept american care suna bine in prezentari, traim intr-o lume a barbatilor ...

3. Un an la conducerea DDB. Intr-o sumara dare de seama te rog sa punctezi plusurile si minusurile acestui an.
Plusurile sunt multe: o echipa noua, formata din oameni buni, in care cred; proiecte frumoase, clienti vizionari, 7 conturi noi, rezultate foarte bune in vanzari, un portofoliu de branduri motivant, am facut multa strategie si mult marketing pe langa advertising. Ne-am schimbat sediul, ne-am schimbat  numele - suntem acum DDB Bucharest; am lansat in Romania prima campanie globala McDonald`s: "i`m lovin` it" etc. Minusuri:  nu am avut timp sa ne facem PR, am petrecut foarte mult timp lucrand si prea putin timp vorbind despre munca noastra. E, uite ca acest interviu a picat la fix ca sa ma contrazica.

4. Publicitatea este o zona a reflectiilor personale. Semnaturile agentiilor impun aceasta teorie, transformând-o intr-o stare de fapt. De fapt, am vrea sa aflam filosofia DDB de la absolventa de filosofie Adina Sorescu.
Intreaga noastra filosofie de companie se poate exprima pe scurt cam asa: Better Ideas, Better Results (idei mai bune, rezultate mai bune). Acesta este strigatul nostru de lupta, originat si el intr-o reflexie a lui Jose Ortega y Gasset : "primul act al oricarei societati este selectia unui punct de vedere". Punctul DDB de vedere este ca datoria unei retele multinationale de advertising este sa provoace continuu miturile si metodele industriei noastre, sa gaseasca o cale mai buna. Pentru DDB-isti, aceasta cautare fara odihna trebuie sa se traduca intr-o continua stimulare creativa. Pentru clientii nostri, inseamna efortul continuu de a gasi o mai buna folosire a artei comunicarii si a suporturilor media care dau voce brandurilor lor.

5. Managementul de agentie permite si dezvoltarea unei stari ludice? Huizinga era de acord cu lucrurile importante facute in joaca. Totusi, astazi, un manager are mai mult de-a face cu cifre. Iti mai pastrezi zambetul cand nu iese socoteala?
Managementul de agentie trebuie sa implice si asigurarea unei stari ludice. Una din cele 4 libertati pe care fiecare managing director DDB trebuie sa le asigure oamenilor lor este libertatea de a gresi. Trebuie sa te si joci cateodata. Creativitate insemana a te avanta constant dincolo de cunoscut, de metode si cai batute. Te arunci in neconventional, intri in fundaturi de idei, iar la sfarsit trebuie sa ai puterea sa o iei de la capat. Nici un talent nu infloreste intr-o atmosfera de frica. Este responsabilitatea managementului sa arate oamenilor directia potrivita; iar daca acest parcurs este responsabil si inteligent, oamenii nu trebuie criticati pentru ca au indraznit sa dea gres.
Nimeni nu zambeste cand nu ii ies socotelile. Dar trebuie sa ai grija ce si cum transmiti mai departe. Fiecare are responsabilitatile lui.

6. Parcursul tau in lumea publicitatii (Ogilvy, Tempo, Orange) face parte dintr-un traiect subsumat cautarilor de sine? La DDB te-ai regasit?
Viata intreaga este o cautare, si -in mod cert- o cautare de sine. (Face parte din maturizarea individului si a sinelui lui). Nu  am pornit la drum cu scopul de a afla raspunsuri la intrebari fundamentale de genul: Care este rostul nostru in lume? Aceste raspunsuri am incercat sa le gasesc in timpul facultatii...Pot doar sa-ti spun ca mi-a facut placere fiecare pas pe care l-am facut in cariera mea: si la Ogilvy si la Tempo am acumulat foarte multe cunostinte; la Orange m-am ocupat in mare parte de un proiect de mare anvergura, inca unic in Romania - trecerea companiei de la brandurile Mobilrom, Alo si Dialog la brandul Orange. Un proces istovitor si ametitor, care a implicat absolut toate departamentele companiei, incepand cu produsele si serviciile - pentru ca brandul este inima afacerii la Orange. Aceasta rebrandare a fost de fapt masteratul meu in comunicare, si a culminat cu alegerea mea in Brand Steering Commitee Worldwide - ceea ce inseamna ca am stiut sa-mi fac lectiile. Dar proiectul s-a incheiat, iar eu iubesc libertatea de a gandi, de a propune, de a gresi - pentru mai multe branduri, mai multe categorii... Asa ca m-am intors la DDB - cea mai creativa retea de advertising din lume, care pune mare pret pe oameni...este o companie a carei filosofie imi place foarte mult.

7. Daca nu ai fi ajuns in publicitate ce crezi ca ai fi facut astazi. Dimineata, pe la 10?
As fi controlat septelul de caprioare dintr-o rezervatie naturala, in calitatea mea de padurar.

 

Interviu realizat de Bogdan Cercel

Data publicării: 2 aprilie 2004 | 09:23
tipăreşterecomandă
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
apreciază

Citeşte:


Copyright © 2004 Imagoo. Toate drepturile rezervate.

Powered by