Reclame cu geinojin sau garantia succesului
Corespondenta din Japonia de la Olivia Stroia

In Japonia, un procent semnificativ al publicitatii TV il constituie reclamele in care eroii principali sunt cunoscuti prezentatori ai emisiuilor de divertisment, ceea ce ei numesc geinojin (in traducere talente). Asta si pentru ca acest fel de emisiuni sunt foarte iubite de poporul japonez.

 

Faima, admiratia de care se bucura aceste celebritati este foarte bine folosita pentru a promova un produs, a-i creea o imagine, al carui succes este aproape garantat.

 

Daca aruncam o privire asupra momentelor publicitare televizate din Japonia in ultimul an (din aprilie 2002 pana in aprilie 2003) proportia celor in care regasim „talentele” variaza intre 25% si 49%. Iar in topul celor mai bune 10 reclame tv ale anului 2002, realizat de revista „Kokokuhikyo” („Critica publicitara”) 4 le au in rolul principal.

Geinojinii pot fi cantareti, actori, sportivi, in forma reala sau desenata, papusi de acelasi gen, personaje celebre de desene animate; cei mai multi sunt japonezi, dar exista si celebritati straine adorate de japonezi: David Beckham (uneori cu Victoria), Penelope Cruz, Oliver Kahn, Britney Spears, Brad Pitt,Nicholas Cage, Ewan McGregor etc. Dar nu numai. Ei pot sa fi fost oameni obisnuiti, cu o anume carisma care a fost apreciata de cineva, cineva important care ii lanseaza. Si acest cineva important poarta cel mai des numele de Yoshimoto Kogyo, cea mai celebra companie din industria show-biz-ului japonez, la fel de populara cum sunt reprezentantii ei. Printre clientii sai se numara aproape toate posturile de televiziune si primele doua agentii de publicitate din Japonia.

 

In tara soarelui rasare programele de divertisment – fie ca sunt jocuri, ca la noi, comentarii ale ultimelor evenimente, prezentarea unor restaurante, magazine, atractii turistice sau programe muzicale – detin un loc de frunte in cadrul grilei de programe tv. In afara zilelor in care se desfasoara un meci de sumo, baseball, (cele doua sporturi nationale) sau de fotbal, aceste emisiuni sunt difuzate la ore de prime time.

Sunt preferate unui film la sfarsitul unei zile de munca.

 

Acesti geinojini au talentul de a–i distra pe japonezi cu simpla lor prezenta. Si aceasta prezenta este atat de dorita incat in pauzele publicitare cei care ne apar pe ecran sunt din nou ei.

 

De ce am ales acest subiect?

 

In primul rand am facut-o pentru ca sunt romanca. Asta inseamna ca am vazut si acasa spoturi cu celebritati, dar sunt extrem de putine. (Sau poate ca publicitatea cuprinsa in emisiunea lui Teo, facuta de cele doua personaje principale, este o versiune romaneasca a ceea ce se intampla in Japonia?).

 

In al doilea rand pentru ca in fiecare zi ma uimeste cat de mult inseamna aceste celebritati pentru viata de zi cu zi a Japoniei. Japonezii ii vad de la primele aparitii, cand cei mai experimentati ca ei ii tachinau, ii urmaresc prezentand restaurante, magazine, atractii turistice, se uita la emisiunile prezentate de ei. Ii admira, ii iubesc sau urasc, dar ceea ce mi se pare cel mai interesant, ii considera niste persoane apropiate. Foarte putine celebritati au o viata necunoscuta presei si, astfel, oricarui japonez care citeste stirile sau urmareste emisiunile despre ultimele barfe despre viata lor privata. „Talentele” sunt prietenii de pe ecran, sunt persoane de incredere, cele mai potrivite deci, pentru a recomanda si chiar convinge.